Produkt jako usługa
Przez model biznesowy Product as a Service (PaaS) klienci korzystają z produktów poprzez ich leasing lub dzierżawę, płacąc za ich używanie – alternatywnie do konwencjonalnego podejścia buy-to-own (kup na własność). Model ten jest atrakcyjny dla firm, które mają możliwość zarządzania wykorzystaniem i utrzymaniem usług dla swojego produktu, odzyskując przy tym wartość rezydualną na koniec życia produktu.
Produkt-as-a-service przekształca usługi od samodzielnej ich funkcji w firmie produkcyjnej do zintegrowanej oferty produktów i usług, dostarczającej wartości użytkowe na rynek.
Według PaaS produkty nie powinny być traktowane jako towary, które mają być kupowane i sprzedawane.
W efekcie, kontrakty są często oparte na korzystaniu z produktu, a nie na ich posiadaniu przez użytkownika – produkt może być podsiadany cały czas przez leasingobiorcę / wydzierżawiającego. Zmienia to strumień przychodów – od naliczania jednorazowej opłaty za zakup produktu, do powtarzającego się comiesięcznie prawa do użycia za opłatą. Dla użytkownika może być wygodne nie ponoszenie początkowego nakładu inwestycyjnego, w miejsce którego następuje przewidywalne z miesiąca na miesiąc powtarzające się za określona opłatą prawo do użycia. Użytkownicy często są gotowi zapłacić wyższą całkowitą opłatę w tym modelu dla określonych korzyści finansowych i w imię wolności w handlu, nie martwiąc się o sprzedaż lub utylizację używanych aktywów.
Dla firm model biznesowy PaaS powoduje wygładzenie szczytów i spadków cykli popytu i czyni źródła przychodów bardziej stabilnymi. To może pomóc firmom w lepszym zarządzaniu zasobami, bo firmy takie wiedzą, jak wiele ich produktów zostało wynajętych, a zatem jakie materiały do powtórnego użycia wrócą do nich.
Technologia Internetu rzeczy (internet of Things, IoT) umożliwia rozwój nowej jakości PaaS, poprzez bieżące monitorowanie via Internet życia produktu u klienta, realizowanie w sposób wyprzedzający jego napraw oraz pobieranie klienta opłat z tytułu usług serwisowych oraz bieżącego obciążenia eksploatacyjnego rzeczy.
IoT oraz industry 4.0 tworzą nowe obszary PaaS (źródło: Autodesk)
Według oszacowań IDC Manufacturing Insights, produkt jako usługę dostarczać będzie do 2018 r. 40% spośród 100 najważniejszych producentów wyrobów dyskretnych (produkty oddzielne, rzeczy) oraz 20% spośród 100 najważniejszych producentów procesowych (produkty ciągłe).
UWAGA: w ICT w kontekście technik technik chmurowych stosowany jest identyczny skrót oznaczający inne, odrębne pojęcie – Platform as a Service.